15 scherpe vragen bij een sollicitatiegesprek voor een sales verkoop functie
Veel medewerkers belanden vroeg of laat in een functie waarbij ze dagelijks klantcontact hebben. Zo’n verkoopfunctie leidt echter niet altijd tot een succesvolle carrière. De target wordt niet gehaald, foute reacties op tegenwerpingen van klanten, te assertief, te weinig assertief, geen empathie etc.
Er zijn vele redenen waarom een medewerker ongeschikt blijkt voor een sales functie.
Als je een sterk salesteam wilt maken is ’t belangrijk hele goede kandidaten te selecteren.
Sollicitatiegesprek sales functie
De eerstvolgende keer dat je een sollicitatiegesprek hebt met een kandidaat voor een sales functie, gebruik deze vragen om de juiste persoon voor de job te vinden.
De antwoorden van de kandidaat onthullen zijn of haar sterktes, zwaktes, voorkeuren en aspiraties. Noteer deze van de verschillende kandidaten. Hang er eventueel een wegingsfactor aan en beslis later zo objectief mogelijk welke kandidaat ’t beste past bij de sales vacature.
Vragen
Tip : Deze lijst kunt u onderaan dit artikel downloaden.
In je laatste positie, hoeveel tijd besteedde je aan klantbeheer vs. acquisitie en waarom?
Welk type verkoper zoekt u? Sluit het antwoord van de kandidaat goed aan op de gewenste verkoopmentaliteit voor deze vacature?
Vertel me eens iets over je eerste baantjes?
De beste verkopers werkten in hun jeugd vaak voor zichzelf.
Aan wie verkoop je het liefst en waarom?
Luister of ze beantwoorden met een beschrijving van een ideale koper, of een bepaalde demografie die wel/niet voorkomt in je markt. Afhankelijk van je product of dienst, kan het tweede type in de reactie voor problemen zorgen.
In je vorige positie, waar blonk je in uit t.o.v. je collegae verkopers?
Een goede verkoper kent zijn eigen sterktes en die van collegae. Het tonen van kwetsbaarheid is een sterk punt. Om coaching vragen nog beter.
Noem eens enkele van je favoriete vragen die je aan een prospect stelt?
Een verkoper wordt door een klant beoordeeld op de vragen die hij stelt en niet op z’n pitch. Het stellen van open vragen en op een prettige manier doorvragen is belangrijk om de werkelijke behoeften en drijfveren van de klant te weten te komen.
Wat is je minst favoriete onderdeel in het verkoopgesprek? En wat doet ’t met je?
Als het minst favoriete deel net wel het meest belangrijk is in de verkoopgesprekken bij jouw bedrijf is dit een minpunt. Het antwoord op deze vraag kan ook duiden op een zwak punt bij deze kandidaat.
Geef me eens een paar voorbeelden van tegenwerpingen en klachten van klanten? En hoe ging je hiermee om?
Welke voorbeelden geeft de kandidaat? Is hij bereid echt te luisteren en op een prettige manier de dialoog aan te gaan op zoek naar een oplossing? Luister goed naar bewijs van het gebruik van een systematische aanpak van tegenwerpingen.
Wat doe je als je een grote order verliest aan een concurrent?
De beste verkopers leren van hun fouten en verbeteren hun aanpak bij een volgend groot project. De meeste hebben niet lang last van dit verlies en gaan gemotiveerd verder.
Leg mij eens iets uit?
Technisch gezien is dit niet echt een vraag. De reactie van de kandidaat toont wel de attitude en de bereidheid te helpen.
Wat motiveert je?
Geld, presteren, aanzien, het helpen van klanten? Er zijn vele antwoorden op deze vraag. Wat een goed antwoord maakt vs. een slechte zal afhangen van jullie bedrijfscultuur. Als teamwork binnen je salesteam erg belangrijk is voor het binnenhalen van grote projecten, zoek dan wel een kandidaat met de juiste drijfveren die daarbij passen.
Welke waarde hecht je aan continu bijleren in je vak?
Als blijkt dat je kandidaat hier weinig waarde aan hecht is dit een teken aan de wand. Het vak van verkoper is in toenemende mate uitdagender en bijleren over ontwikkelingen in de branche en persoonlijke ontwikkeling wordt steeds belangrijker in de verkoop.
Op welke wijze blijf je geïnformeerd over ontwikkelingen in de markt?
Of het nu gaat om de markt waar de kandidaat voorheen actief was of de markt waar hij/zij actief zal worden, het is belangrijk te weten of de kandidaat bereid is hier tijd voor te nemen en de juiste informatie kan vinden.
Wat denk je dat ons bedrijf / verkooporganisatie beter zou kunnen doen?
Deze vraag dient twee doelen: het laat zien hoeveel vooronderzoek de kandidaat deed voor het sollicitatiegesprek en het toont hun creatief denkvermogen en zienswijze op ondernemen en sales.
Als we je zouden aannemen voor deze functie, wat zou jij doen in je eerste maand?
Het antwoord van de kandidaat is niet zo heel belangrijk. Ook al is er een trainingsprogramma bekend is het wel prettig een “self starter” aan te nemen als je die kans hebt.
Bekijk hieronder nog meer vragen in een informatieve Slideshare presentatie